- Hovedside>
- Entreprisekontrakter>
- Yrkesskader i bygg- og anleggssektoren
Yrkesskader i bygg- og anleggssektoren
En yrkesskade kan få dramatiske konsekvenser for både den ansatte som rammes og for arbeidsgiveren. Det skjer et stort antall yrkesskader i bygge- og anleggsbransjen hvert år. Denne artikkelen gir deg som arbeidsgiver viktig informasjon om yrkesskadeforsikring.
Artikkelen gir først en kort informasjon om kompensasjonsordningene ved yrkesskader, inkludert yrkesskadeforsikringen. Deretter forklares det hvordan arbeidsgivere bør håndtere en yrkesskade overfor forsikringsselskapet og NAV. Til slutt informeres det om hvordan den ansatte som har vært utsatt for en skade kan få advokatbistand i saken mot forsikringsselskapet.
Du finner mer informasjon på våre nettsider om yrkesskade.
Kompensasjonsordningene ved yrkesskader
Det er flere kompensasjonsordninger, som til sammen skal dekke den skadelidtes økonomiske tap som følge av en yrkesskade. Først og fremst er det snakk om NAV og yrkesskadeforsikringen.
NAV gir omfattende stønader ved sykdom og skade, bl.a. sykepenger og (hel eller delvis) dekning av utgifter til helsetjenester. Ved yrkesskader er ytelsene fra NAV bedre enn i andre tilfeller. Derfor er det viktig å sørge for at en ansatt som har vært utsatt for en yrkesskade får sine rettmessige ytelser fra NAV. Dette kan arbeidsgiver bidra til, blant annet ved å melde fra om yrkesskaden.
Ved langvarig sykefravær, vil ikke ytelsene fra NAV gi full kompensasjon. Etter et år går man over på arbeidsavklaringspenger (AAP), som normalt utgjør ca. 2/3 av lønnen. Ved sykefravær på grunn av yrkesskade, skal erstatningen fra yrkesskadeforsikringen kompensere det som ikke dekkes av NAV. Du kan lese mer om saksgangen i vår artikkel om gangen i en yrkesskadesak.
Alle arbeidsgivere skal ha yrkesskadeforsikring for sine ansatte. Forsikringen skal gi erstatning ved yrkesskader og yrkessykdommer, i henhold til krav som stilles i lov og forskrift. Alle forsikringsselskapene som har konsesjon til å tilby yrkesskadeforsikring i Norge har forsikringsprodukter som oppfyller lovens krav.
Vi ser at en del arbeidsgivere lar være å melde en skade på yrkesskadeforsikringen. Dette er det ingen grunn til. Tvert i mot vil skademeldingen sikre at arbeidstakeren får riktig erstatning, og det er ingen ulemper eller konsekvenser for arbeidsgiveren. Arbeidsgiveren har ikke noe ansvar for å betale erstatningen, og det er ingen egenandel eller andre utgifter for arbeidsgiveren ved at arbeidstakeren får sin erstatning. Forsikringsselskapet kan ikke kreve sin utbetaling tilbakebetalt fra arbeidsgiveren, unntatt hvis arbeidsgiveren har forvoldt skaden med forsett (=med vilje).
Hvordan kan den ansatte få advokatbistand i forsikringssaken?
Yrkesskadesaker kan reise kompliserte problemstillinger, og mange opplever dialogen med forsikringsselskapet som krevende. Bistand fra en dyktig advokat vil bidra til å sikre at den ansatte får riktig erstatning. Codex Advokat er blant landets største fagmiljøer som bistår de skadelidte i slike personskadesaker.
Advokatutgiftene dekkes normalt av forsikringsselskapet. Den skadelidte vil dermed kunne få god juridisk bistand uten å måtte betale for det selv. Ved å ta kontakt med en av våre advokater, vil du bidra til å sikre at den ansatte får riktig erstatning.
Vi bistår klienter over hele landet.